mandag 31. januar 2011

Jeg - en lykkejeger?

Jeg tenker på meg selv som et nokså lykkelig menneske. Ikke jubel-lykkelig hele tiden, selvsagt, men jevnt over fornøyd, takknemlig, nysgjerrig og i stand til å "kjenne etter" hva livets tildragelser gjør med meg.

Jeg har også en erkjennelse av tankens kraft. Mine handlinger påvirker hva jeg tenker, og mine tanker påvirker hva jeg gjør, hvordan jeg har det, hvem jeg er. Derfor er det så viktig å være lydhør overfor magefølelsen, og elastisk nok til frivillig å pådra seg endringer. Endringer er ikke bare noe som skjer, det er ofte noe du gjør.

Da jeg startet bloggen for snart to år siden, var det helt naturlig å ha en etikett for "egenutvikling".
Denne har sant å si ikke vært flittig brukt. Det betyr ikke at jeg har blitt mindre opptatt av egenutvikling. Det har bare ikke falt naturlig å blogge om det.

I dag fikk jeg boka "Lykkeprosjektet" av Gretchen Rubin fra bokklubben.
Hvis noen mot formodning ikke vet hvilken bok dette er: Bestselgeren "Lykkeprosjektet" handler om å ta tak i dagliglivets små og store problemer med én hensikt: å bli så lykkelig som mulig i den hverdagen vi har.

Forfatteren la en plan, og satte seg et personlig mål hver måned. I boka deler hun sin plan og sine erfaringer med oss.

Følg med, så skal jeg fortelle hvordan boka påvirker min hverdag og mitt velbefinnende! Bare synd at januar alt er tilbakelagt, det hadde jo passet godt å starte med Rubins januarprosjekt: Få mer energi :)

Jeg virkelig gleder meg til å ta fatt på boka!

7 kommentarer:

  1. Fikk også boka i posten i dag. Gleder meg til å se hva du synes. Skal starte med å lese den med en gang.

    Klem, Trine :)

    SvarSlett
  2. Den boka såg ut som den var verd å lese. Eg veit sjølv at eg er for lite flink til å glede meg over dei små tinga i kvardagen. Det er lett å alltid flytte fokuset "rundt neste sving".

    Takk for tipset, og lukke til!

    SvarSlett
  3. Så spennende bok, og et "lykkeprosjekt" det må vel være noe å satse på. Ikke for å være lykkejeger, men for lære å sette pris på de små og store gledene i hverdagen. -Og helt klart, livet blir hva man gjør det til!
    En sånn bok vil jeg også ha:)
    Klem og en lykkelig uke ønskes:D

    SvarSlett
  4. Den hørtes spennende ut. Jeg skal vente og høre hva du syns om den, kanskje den havner i hylle mi og tilslutt.
    Ønsker deg en riktig fin og "lykkelig" uke!
    Pernilla

    SvarSlett
  5. Helt i min gate! ;-) Både med Lykke og med prosjekter. Gleder meg veldig til å følge med deg. Hva er februarprosjektet. Jeg har nemlig fått mer energi i januar... ;-)

    Takk for alt det fine du blogger om, flotte du.

    Alt godt fra Eirin

    SvarSlett
  6. "Mot formodning" du... jotakk. :-) Ikke hørt om denne boka. Men nå gleder jeg meg til å høre dine erfaringer med lesningen. Lykke er noe som jeg, i likhet med de fleste mennesker, er opptatt av. Og så må jeg få lov til å si: Av alle mennesker jeg har truffet er du et av de menneskene som virkelig har slått meg som lykkelig. Nå kjenner jeg deg ikke sånn innmari godt, men det er ment som et kompliment. Du ser ut som du er i balanse, og det er for meg lykke!!!! Klem

    SvarSlett
  7. Pssst: Ser du hvor lykkelig jeg ser ut på det nye bildet mitt? Ha ha!!!!

    SvarSlett